تبلیغات
shieh - ایا با توجه به صریح قران کریم روزه اهل سنت صحیح است ؟
shieh
شیعه "پایدار" تا "پای دار"
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من

أُحِلَّ لَكُمْ لَیلَةَ الصِّیامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَائِكُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَخْتَانُونَ أَنْفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَیكُمْ وَعَفَا عَنْكُمْ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى یتَبَینَ لَكُمُ الْخَیطُ الْأَبْیضُ مِنَ الْخَیطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَى اللَّیلِ وَلَا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنْتُمْ عَاكِفُونَ فِی الْمَسَاجِدِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا كَذَلِكَ یبَینُ اللَّهُ آیاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یتَّقُونَ«البقرة/187»
در شبهای روزه همخوابگی با زنانتان بر شما حلال گردیده است آنان برای شما لباسی هستند و شمابرای آنان لباسی هستید خدا می‏دانست که شما با خودتان ناراستی می‏کردید پس توبه شما را پذیرفت و از شما درگذشت پس اکنون [در شبهای ماه رمضان می‏توانید] با آنان همخوابگی کنید و آنچه را خدا برای شما مقرر داشته طلب کنید و بخورید و بیاشامید تا رشته سپید بامداد از رشته سیاه [شب] بر شما نمودار شود سپس روزه را تا [فرا رسیدن] شب به اتمام رسانید و در حالی که در مساجد معتکف هستید [با زنان] درنیامیزید این است‏حدود احکام الهی پس [زنهار به قصد گناه] بدان نزدیک نشوید این گونه خداوند آیات خود را برای مردم بیان می‏کند باشد که پروا پیشه کنند


سلام
با توجه به صریح آیه 187 سوره مبارکه البقره روزه از زمان جدائی سفیدی از سیاهی شب اغاز و تا شروع شب ادامه باید داشته باشد یعنی دقیقاً مطابق همان که علمای شیعه فتوی میدهند در حالی که میبینیم اهل تسنن انرا از طلوع افتاب تا غروب ان فتوی میدهند در حالی که در ایه هیچ بحثی در مورد افتاب نیست ؟
پاسخ شما را در دو مقام باید داد :
1: در مقام استدلال فقهی : در این مقام سخن شما صحیح است و استدلال شیعه درست و اهل سنت نادرست است
2: در مقام حکم فقهی روزه ی اهل سنت:اگر اهل سنت بر خلاف فتوای فقهایشان و طبق فتوای شیعه روزه بگیرند روزه ی انها باطل است و مثلا اگر شیعه شدند باید ان روزه ها را که در زمان سنی بودنشان طبق مسلک شیعه گرفتند قضا کنند.
مسئله اختلاف در تعیین زمان شب است؛ که با غروب خورشید آغاز می‌شود (بنا بر نظر اهل سنت) یا با ناپدید شدن سرخی سمت مشرق (بنابر نظر بسیاری از فقهاء شیعه).
بعضی از فقهاء شیعه هم شب را از زمان غروب آفتاب می‌دانند.
در آیه هر چند سخنی از خورشید نیست سخنی از سرخی سمت مشرق هم نیست.

از این گذشته افزودن یا کاستن دستور قرآنی با احادیث(تحت نام تفسیر، تبیین، تخصیص، تقیید و ...)، شیوه‌ای است رایج.

نمونه را حکم قرآنی تازیانه زدن زناکار که با روایات به سنگسار تبدیل شده است به دعوی اینکه آن حکم تازیانه مخصوص غیرمحصن بوده است. حال آنکه حکم قرآن مطلق است، بلکه اشاره به قسم خوردن همسر علیه فرد متهم
(که در آیات بعدی آمده) دلالت دارد بر اینکه فرد همسردار هم مدنظر است.
پر روشن است که با پنهان شدن قرص خورشید هنوز روز است و هنگامی شب آغاز می‌شود که آغاز پردهٔ سیاهی شب که تاریکی کم‌رنگ است در محل غروب خورشید فرا رسد.
و اختلاف دقیقاً بر سر همین نکته‌ای است که به نظر ایشان پر روشن بوده ولی به نظر من نیست ــ به شهادت آیات قرآنی‌ای که ذکر خواهم کرد .

۱. روشن است که در قرآن یوم به دو بخش نهار و لیل تقسیم شده است؛ اما اگر فرمایش ایشان درست باشد و منظور از لیل دقایقی بعد از غروب خورشید باشد آنگاه ما سه چیز خواهیم داشت: نهار (که در آن خورشید هست.) لیل (که پس از سیاهی آسمان است.) و یک چیزی هم این وسط که نه لیل است و نه نهار!

۲. فرمایش ایشان علاوه بر دلیل یاد شده با بسیاری از آیات قران ناسازگار است؛ مثل آن آیاتی که می‌فرماید لیل را در نهار و نهار را در لیل فرومی‌برد؛ مثلاً
تُولِجُ اللَّیْلَ فِی النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِی اللَّیْلِ (آل عمران، ۲۷)
که شبیه آن یا با قدری اختلاف لفظی در آیات بسیار دیگر هم آمده است: حج:۶۱، لقمان: ۲۹، یس:۳۷، حدید:۶ و همچنین:

چرا که اگر سخن ایشان درست می‌بود نمی‌شد گفت که روز در شب فرو می‌رود بلکه باید گفت در این حالت واسطه فرو می‌رود.

و همچنین این آیات

زمر،۵:
یُكَوِّرُ اللَّیْلَ عَلَى النَّهَارِ وَیُكَوِّرُ النَّهَارَ عَلَى اللَّیْلِ
اعراف،۵۴: یُغْشِی اللَّیْلَ النَّهَارَ یَطْلُبُهُ حَثِیثًا
فرقان،۶۱: وَهُوَ الَّذِی جَعَلَ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ خِلْفَةً
که می‌گویند شب روز را می‌پوشاند که با آن توضیح ایشان و وجود حالت واسطه میان شب و روز ناسازگار است.
(در مورد آیهٔ سورهٔ اعراف «یطلبه حثیثاً» می‌تواند خود دلیل مضاعفی بر نادرستی سخنشان باشد.)

و نیز این آیه
فرقان،۶۱: وَهُوَ الَّذِی جَعَلَ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ خِلْفَةً
که نشان می‌دهد روز و شب پشت‌سر هم می‌آیند.

(البته توجه دارید که در استدلال من این مسلم گرفته شده که «نهار» زمانی است که خورشید هست؛ یعنی بعد از غروب خورشید و پیش از تاریکی آسمان اگر هم لیل نباشد دست‌کم مسلم است که دیگر نهار نیست.)
با آرزوی توفیق





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 28 خرداد 1394
پنجشنبه 28 خرداد 1394 12:40 ب.ظ
مطلب خوبی نوشته بودید ممنون . به سایت ما هم سر بزنید
http://amabek.com
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی